Haaa.. adik-adik.. makcik-makcik dan pakcik-pakcik..

mari sini belajar ilmu baru..!

Bagaimana idea ni tercetus?

Sempena cuti-cuti Raya  Cina ni.., saya pun pulang lah ke desa..! jauh kawasan tu dari bandar.. atau mana2 civilization ..

Jadinya.. bila buka komputer.. tiada signal langsung yg jumpa.. ! tapi.. teringat zaman2 bercinta dulu, ada satu spot kt rumah mak ni.. kalau nak dapat msg sms ke.. nak call ke.. mmg kt situ aje satu spot yg dapat. Jadi tadi bawak laptop tu ke spot tep sudut dinding tu.

Eh..eh.. magic.. tiba2.. nampak 3G card tu jumpa signal.

hmm.. takkan aku nak  junjung laptop tu sepanjang masa kan? cam mana aku nak surfing? cam mana nak buat researh market ni.. ?

hah.. tiba2 teringat.. pernah baca beberapa artikel pasal cara nak boost 3G signal ni.

Maka berlari lah ku kedapur.., mencari beberapa perkakasan.. jumpa satu yg nampak cam sesuai.

mari kita cuba..! syyy.. jgn gelak.. tau.. nampak bodo.. tapi.. nanti kita lihat berjaya ke tak. .

tadaaa.. 3G booster Darurat namanya!

Apa benda tepi laptop tu? is it a satellite dish? No.. ! is it a superman? No…

It is a Periuk! Yess!! ya.. tuan..tuan.. ianya periuk mak saya.

sekali cuba aje.. terus dapat signal kt atas meja.

Gempak eh? ada betul ke ni? meh tgk gambar dekat..! siap dapat HSDPA lagi kau..! kat kampung aku.. yg jauh dari apa2 bandar moden.

tgk tu.. HSDPA waa cakap lu! manyak laju!

try download.. hmm.. mmg laju! dapat HSDPA speed.. bukan gprs tau!

Close up sikit macam mana aku bekerja dgn periuk di tepi laptop .. sebagai booster.

presenting the periuk Booster!

Tengok semua lampu2 biru di 3g card tu.. ! semua menyala terang! (dia kalau kaler oren – itu speed GPRS.. , even kt rumah aku kt KL pun.. kadang dapat speed oren..! )

Aku rasa aku tau kenapa kt sini gila laju! – sebab .. kat sini.. satu kawasan ini, aku sorang aje pakai data 3g kot?😀.. gila tamak bandwidth aku..!

Ok lah.. itu saja kisah 3G booster kita.Pada korang yg selalu balik kampung dan kecewa tak dapat signal.. selalu-selalu lah cuba kreatif sikit..

Kalau korang pakai USB modem tu lagi senang! sambung kan aje usb modem tu dgn modem kable (maknanya.. jgn laa kroang terus cucuk USB modem tu ke laptop..! ), cari periuk keluli aluminium.. dan masukkan usb modem tu.. dalam periuk tu..! nescaya.. signal korang akan boost tinggi dgn segera!

Even kalau korang kt kl pun .. nak dapat signal yg better sikit.. bleh lah cuba!

Nak yg moden dan komersil produk yg boleh bantu korang lajukan lagi 3G card korang.. ?

then – baca kt sini :

How Can I Boost My 3G Mobile Broadband Signal?

tata.. tidur dulu.. bestnya balik kampung..! internet ada.. mak ada.. abah ada.. semua ada.. ! seronok borak2 sekeluarga.
🙂