aku nak cerita pasal amalan berjimat cermat ni.

Well – Jimat cermat ni, kadang macam pedang 2 mata (double-edged sword), kau sama ada akan di lihat sebagai kedekut atau pandai berjimat.

Bini aku kata – aku kedekut, anak aku ada 2 orang .. sorang kata Ayah kedekut.. (abangnya laa) , sorang lagi kata ayah ni cermat.. tak suka buang duit.

Well, dalam hidup aku, aku sentiasa berusaha mencari ‘value’ terbaik dalam apa-apa benda yg aku buat.Aku rasakan itu macam satu ‘quest’, pencarian yg takkan habis..

Contoh terbaru ni.., aku nak masuk rumah.., mesti lah nak beli kunci mangga baru.. ) alahai, bila pegi kedai hardware.. harga macam bom! mahal!

Jadi , ikuti pengembaraan gua dalam usaha mencari kunci dgn best value! !

yer.. tuan-tuan dan puan-puan.. nak masuk rumah.. kene laa ada kunci yg elok dan tahan. Pegi kedai hardware tgk kunci solex.. satu set 5 biji ada master key – RM270.00
.. gulp.. (juling biji mata!)

tiba2 gua teringat.., kalau lori pun kt mudah.com.my banyak.., cuba kita cari padlock pulak.. mana tau ada orang terbeli lebih ke.. atau nak jual borong ke?

cari……

cari………..

cari………………

Tettttt.. ! Jumpa..!!!

Terus call penjual dan segera set time dan tempat.. pi jumpa.. ! borong abis..

maka ini lah hasilnya :

berapa semua ni? hehe..  total – RM74.00 !! yippeee..! korang kira.. kalau solex 270 dapat berapa biji aje..

Ini dapat – Heavy duti Gforce tu.. utk pagar depan dan belakang serta grill.. , so depan aje dah 2 mangga. (utk grill dan pagar), belakang ? perlu letak 2 ke? – 1 utk pintu pagar belakang.. satu lagi utk pintu grill.. alahai macam gila takut pencuri laa pulak.

Balance tu? utk tingkap grill setiap bilik.. dan tingkat atas..

selamat duit gua.. 2 ratus..

Nak tau lagi tips2 jimat wang? – terus ikuti blog ni.. , nanti gua share lagi.. kt mana tempat atau lubuk nk cari sesuatu barang dgn murah!

haa.. hari ni, gua kerja mencari kunci !

yer.. tuan-tuan dan puan-puan.. nak masuk rumah.. kene laa ada kunci yg elok dan tahan. Pegi kedai hardware tgk kunci solex.. satu set 5 biji ada master key – RM270.00
.. gulp..

tiba2 gua teringat.., kalau lori pun kt mudah banyak.., cuba kita cari padlock pulak.. mana tau ada orang terbeli lebih ke.. atau nak jual borong ke?

cari.cari.. jumpa..! terus set time dan tempat.. pi jumpa.. ! borong abis..

maka ini lah hasilnya :

berapa semua ni? hehe.. bawah seratus!!

Heavy duti Gforce tu.. utk pagar depan dan belakang serta grill.. , so depan aje dah 2 mangga. (utk grill dan pagar), belakang ? perlu letak 2 ke? – 1 utk pintu pagar belakang.. satu lagi utk pintu grill.. alahai macam gila takut pencuri laa pulak.

Balance tu? utk tingkap grill setiap bilik.. dan tingkat atas..

selamat duit gua.. 2 ratus..