Tags

, , , , , , ,

Salam semua!

Di tahun baru ni, mesti ramai yg buat wardrobe clearing dan buang baju2 lama yg dah tak muat, warna tak cantik.. dan nampak lusuh tu. Dan di samping tu beli pulak kemeja-kemeja baru untuk di pakai giliran pergi kerja..

Selalu kita menggosok / menyeterika baju kemeja tu kan.. sama ada time pagi nak pergi kerja.. atau jenis yg bijak sikit – gosok seminggu sekali. (tips jimat : Gosok lah seminggu sekali.. )

Tips video di bawah ini adalah dari seorang lelaki jepun.., tapi cara dia menggosok memang sebijik cara mak saya ajar saya menggosok dari kecik dulu..!

Kesahnya – masa kecik2 dulu., saya ni anak sulung., jadi baju2 semua saya gosok.. kami ni bukan laa senang sangat.. jadi menggosok pakai seterika tembaga yang arang tu.! korang pernah pakai tak? hahahah.. seterika ni sangat tricky! tapi inilah seterika terbaik utk gosok baju..! nak bagi baju tu wangi.. gosok-gosokkan seterika tu atas daun pisang.. ! (wangi macam bau nasi lemak atas daun pisang tu ler.. bila korang pegi skolah atau ke pejabat :p)

buat yg dah lupa.. atau tak pernah tgk.. inilah rupanya

Seterika Arang (Brass Iron using charcoal)

Ok laa.., itu seterika lama., zaman baru sekarang.. seterika stim ler.. ramai orang pakai kan? Tak kira berapa maju zaman berubah.. cara seterika baju yg betul rupanya tetap sama ! kagum saya.. :)

Terima kasih Mak! ajar anak mak ni segala skill kehidupan yg saya sangat bangga untuk saya ajar pada anak-anak saya sekarang!

walaupun mak garang! garang mak tu lah yg buat saya jadi orang ..:)

Ok., mari kita tgk cara betul menggosok baju..

senang bukan? kemas bukan?

About these ads